site.btaЦветомира Маринова: БТА е притегателна сила
Цветомира Маринова е родена на 30 септември 1983 година в София. Завършва Първа английска езикова гимназия. Бакалавър по Европеистика (с Управленско-икономически и Правен профил) и магистър по Бизнес администрация - Стратегическо управление (специалност Стопанско управление) от Софийски университет „Св. Климент Охридски". Член на Съюза на българските журналисти (СБЖ).
Работи в Българска телеграфна агенция (БТА) от 2007 година, като репортер (до 2012 г.), редактор (2012-2021 г.) в отдел "Икономически новини" към Главна редакция "Международна информация". Носител на Годишната награда на СБЖ за 2009-2010 година в категория "Информационни агенции", за екипната работа по отразяване на световната икономическа криза.
От 1 октомври 2021 г. оглавява новосформираната дирекция "Икономика" в БТА.
Г-жо Маринова, през 2007 година завършвате Европеистика в СУ „Климент Охридски“ и постъпвате на работа в БТА. Защо избрахте агенцията за свое работно място?
- Поех случайно в тази посока. От близки научих, че в БТА търсят кадри за администрацията и реших да кандидатствам. Впоследствие се оказа, че там по-спешно се търсят репортери за отдел "Икономически новини" към редакция "Международна информация". Аз постъпих в него, но с уговорката, че първо ще проверят дали мога да се справя. Пробно работих цял месец, след което ме харесаха и назначиха.
Каква беше в началото работата Ви като репортер?
- Изключително трудна и като тематика, и като бързина, която се изискваше за написването на информация. Но с опит, практика и желание за знание се навлиза в материята.
От кого се учехте?
- Най-големият ми и единствен учител беше Румена Вълчева - тогавашният ръководител на световните икономически новини за "Международна информация". Всичко, което знам и мога тук, съм научила от нея.
Кой е най-ценният съвет, който тя Ви даде?
- Трябва да се пише просто и ясно, с кратки изречения, за да се възприема лесно информацията от читателя.
Кои са най-големите предизвикателства, с които сте се сблъсквали в професията?
- Поднасянето на информация за България, когато тя е отразена в чуждестранни медии. Деликатен е моментът как те ни възприемат и как ние ще го предадем на нашата аудитория. Предизвикателство е и бързината при наличието на спешни събития, които трябва веднага да отразим.
Как БТА поддържа високи стандарти на журналистическа етика и качество в отразяването на икономически теми?
- Икономическата тематика е изпълнена с цифри, които говорят сами по себе си. Затова при нас е лесно да сме точни и обективни, но вниманието трябва да е много изострено, защото промяната на една цифра или на една десетична запетая може да е от огромно значение за достоверността на информацията.
- Като човек със 17-годишен опит какво Ви мотивира и вдъхновява в работата?
- Динамиката на нашата работа, тя е непрекъсната. Всеки ден се научава по нещо ново. Това да информираш по бърз, достоверен и достоен начин е потребност, която се изгражда у теб, докато упражняваш професията.
Кога беше създадена дирекция "Икономика", която оглавявате? Какъв е нейният състав?
- Преди темата икономика бе разделена териториално - българската се покриваше от екип във "Вътрешна информация", а световната - от отдел в "Международна информация". С новото ръководство преди три години дойде идеята за отделянето и обособяването на самостоятелна дирекция "Икономика" по модела на дирекция "Спорт".
Новосформираната дирекция има богата палитра от кадри. Петима отговорни редактори, които имат последната дума при публикуването на всяка информация. Трима редактори, които пишат световни икономически новини. Работата им е свързана основно с преводи. Шестима репортери, които отговарят за българската икономика. Регионални кореспонденти в Бургас и Пловдив. Имаме и бивш колега, пенсионер, когото върнахме официално в нашата дирекция като ментор на стажанти, защото приемствеността е важна.
Какви качества трябва да притежава един директор?
- Търпеливост, със сигурност трябва да е търпелив. Да има индивидуален подход. Когато се налага, да е строг. Но и да проявява емпатия, да разбира отсрещната страна, без да се прекалява.
Има ли конкретни проекти или инициативи, които сте стартирали или подкрепили като директор?
- През последните три години БТА сключи много партньорства с браншови организации и реализира медийни партньорства за големи и важни събития в икономическата област. Нашата дирекция поддържа тези партньорства.
Имате ли моменти, в които излизате от ролята на директор в БТА и работите като репортер или редактор?
- Да, случва се да публикувам материали, да участвам в написването на въпроси за интервю. Освен това неотдавна отразявахме изборите за Европейски парламент във всички страни членки на ЕС и бях един от координаторите на екипа, който се представи отлично. Като цяло, когато има избори, цялата агенция става един екип. Тогава падат границите, ресорите и всички сме едно.
Какво е за Вас БТА в едно изречение?
- БТА е притегателна сила, която не може да бъде обяснена.
news.modal.header
news.modal.text