site.btaПетра Куртева: БТА е едно добро начало, поле за изява, сигурно място, на което можеш да учиш, работиш и изградиш самочувствието си
Петра Куртева завършва 18 СУ „Уилям Гладстон“ с японски език. В момента е студент по журналистика II курс във Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) към Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Присъединява се към екипа на БТА през лятото на 2023 г. като стажант, а днес вече е пълноправен член от екипа на отдел „Социални мрежи“. За кратък период Петра успява да придобие ценен опит от работата си в два отдела.
За да запознаем по-добре читателите с личността на интервюирания, разкажи за основното си образование, висшето си образование и причината, провокирала кариерния ти избор?
Завършила съм езикова гимназия с японски език. Не предполагах, че ще избера да уча журналистика. Въпреки това винаги ми се е отдавало да пиша и реших, че това ще е добра опция. Също така специалността не е свързана с изучаването на математика, което беше важно за мен.
Кога и как се присъедини към екипа на БТА?
Присъединих се през лятото, след като завърших I курс, тъй като трябваше да проведа задължителен летен стаж, който изискват от студентите във ФЖМК. В началото си мислех, че ще го проведа, ще предам необходимите документи за оценка в университета и ще приключа, но няколко месеца по-късно все още съм тук.
В какви професионални роли си се превъплъщавала като част от екипа на БТА?
Първо бях стажант в отдел „Социални мрежи“. След това работих няколко месеца в екипа по дигитализация на архивите. Сега заемам позицията „младши редактор“ в отдел „Социални мрежи“.
Кое предпочиташ работата в отдел „Дигитализация“ или „Социални мрежи“?
Мога да определя работата в отдел „Дигитализация“ като любопитна, но според мен е по-подходяща за хора, които имат интерес към историята или работата с архиви. В отдел „Социални мрежи“ открих поле за креативност, характеристика на работното място която считам за необходима, и затова съм по-щастлива там.
Проявяваш ли интерес към други професионални роли в агенцията?
Проявявам интерес към репортерството, защото искам да посещавам събития, които да отразявам. Репортерите са ангажирани постоянно и работят с изключителна скорост, за съжаление, умение, което все още не владея.
Може ли да споделиш предизвикателство, пред което си се изправили при работата си в БТА?
Когато за първи път писах резюме за интервю, не бях запозната с агенционния стил на писане, който е специфичен. Редактори връщаха материала ми за корекции 2–3 пъти, като една голяма част беше коригирана от тях. Наложи се да пренапиша резюмето и след това беше одобрено.
Кой е любимият ти проект на БТА, по който си работила до момента?
Наскоро правихме анкета за TikTok, като питахме случайни минувачи дали очакват да бъде сформирано ново правителство, или предстоят избори. Беше интересно, защото общуваш с много непознати хора с различни гледни точки, а също така е важно да се научиш да приемаш отказа на някои от тях да говорят с теб. Един от любимите ми материали за TikTok, по който съм работила, е за електромобилите на БТА – отново заради социалния контакт, в този случай с шофьорите.
Защо според теб прохождащите медийни специалисти да изберат БТА, за да положат началото на кариерното си развитие?
В последните години съм забелязала, че БТА е ориентирана към млади хора – стажантска програма е пример за това. Аз започнах да работя без никакъв опит. Въпреки това в агенцията срещаш професионалисти с дългогодишен опит, които са отзивчиви и отворени за нови идеи. В БТА наистина има какво да се научи за достоверната и безпристрастна журналистика. Предоставят ти се възможности, до които в повечето медии е малко трудно да достигнеш, когато си толкова млад и неопитен. Така че бих им препоръчала, ако искат да се занимават със сериозна журналистика, да преминат през школата на БТА.
Срещала ли си личност от екипа на БТА, която те е вдъхновила или е допринесла за работата ти в агенцията?
Ръководителят ми в момента – Ива Тончева. Тя ме прие в екипа си, когато бях стажант, и ми даваше да правя неща наравно с другите колеги. След като приключих стажа си в отдел „Социални мрежи“ с нея поддържахме контакт и няколко месеца по-късно станах част от екипа ѝ. Тя е човекът, който даде старт на моята кариера. Благодарение на нея едни от първите ми интервюта са с евродепутати – нещо, което не съм вярвала, че ще ми се случи.
Как осъществи първото си интервю с евродепутат?
Ива ми звънна една вечер, докато бях втора смяна. Попита ме докога продължава сесията ми, защото от бюрото на Европейския парламент в София набират журналисти, занимаващи се със социални мрежи, които по повод европейските избори да пътуват до Страсбург. Оказа се, че пътуванията са общо четири. Преди първото бях много притеснена, защото пътуването се падаше точно по време на сесията – имах изпит, заминавах за четири дни и след това ме очакваха отново изпити. Въпреки това приех предизвикателството. В Европейския парламент за първи път ми се наложи да търся сътрудници на евродепутати и да комуникирам с тях. Трябваше да се снимаме сами, не ни придружаваха оператори. Ива има богат опит, но на мен всичко ми се случваше за първи път. Тя ми помогна да заснема първото си интервю с евродепутат. Докато го интервюирах, той свали сакото си с прикрепения за него микрофон, а аз в притеснението си дали ще успея безгрешно да задам въпросите си, пропуснах този детайл. На третия или четвъртия въпрос той забеляза липсата на микрофона и се наложи да презапишем видеото. Това са нормални неща, които няма как да предвидиш. Не очаквах първите ми стъпки в журналистиката да са толкова грандиозни.
В съвременната свръхдинамично развиваща се медийна среда как си представяш бъдещето на БТА?
БТА има потенциал да се пребори за вниманието на аудиторията в социалните мрежи, защото съдържанието ѝ успешно се ориентира към интересите на обществеността. В агенцията работят много млади хора, които осъзнават, че е важно да сме в онлайн пространството. Основната задача на социалните мрежи е да популяризират съдържанието, създавано от журналистите на БТА, защото има много стойностни авторски материали. Докато преди няколко години информацията е била налична само за медиите с абонамент, в момента всички имат достъп до нея.
Коя според теб е социалната мрежа, която в най-голяма степен може да допринесе за развитието на БТА?
TikTok. Нашите връстници са в TikTok, по-малките също. По-добре е да гледат информационните материали, които ние създаваме, отколкото лишено от смисъл съдържание.
Какъв съвет би дала на бъдещото поколение медийни специалисти, които искат да продължат професионалното си развитие в сферата на агенционната журналистика?
Винаги трябва да се започне от някъде и препоръчвам това място да е БТА, за да преценят дали това е тяхното призвание, защото агенционната журналистика е специфична. Могат да придобият ценен опит и да срещнат личности, които да допринесат за професионалното им развитие. Приветстваме млади хора, всички се радват на присъствието им.
Какво за теб е БТА?
БТА за мен е едно добро начало, поле за изява, сигурно място, на което можеш да учиш, работиш и изградиш самочувствието си.
Гергана Василева, стажант „Социални мрежи в Интернет“
Студентка в СУ "Св. Климент Охридски", специалност „Комуникационен мениджмънт“, ІI курс във ФЖМК
Избрах да стана част от стажантската програма на БТА, защото търсих нови възможности, които да допринесат за кариерното ми развитие като комуникационен специалист. Също така разпознавам агенцията като пазител на традициите в агенционната журналистика и достоверен източник за останалите медии.
Имах честта да бъда стажант в отдел „Социални мрежи“, който се отличава с новаторски дух, стремеж за развитие и промяна. С подкрепата и помощта на ментора ми, Ива Тончева, и на младите и всеотдайни колеги от отдела успях да изляза от комфортната си зона и да придобия ценен опит посредством възможността да работя като равноправна част от колектива.
news.modal.header
news.modal.text