site.btaСлужители на БТА присъстваха на образователна среща в галерия „Квадрат 500“, посветена на съвременното изкуство
Служители на Българската телеграфна агенция (БТА) имаха възможност да присъстват на образователна среща, посветена на съвременното изкуство. Събитието под надслов „Тур и ателие в изложбата на Бистра Льошевалие. Ретроспектива“ се състоя в галерия „Квадрат 500“ в София, където бетеанци разгледаха експозицията на художничката Бистра Льошевалие „Ретроспектива“ и участваха в творчески занимания.
Изложбата, която е отворена до 20 октомври 2024 година, представя за първи път у нас изкуството на авторката. Скулптурите, рисунките и инсталациите пристигат в България от ателието на Бистра Льошевалие и колекцията на Дарителския фонд „Enseigne des Oudin“ в Париж.
Куратор на изложбата е Яна Братанова, уредник в Националната художествена галерия, която представи пред служителите на БТА живота на Льошевалие и композициите ѝ, сред които са „Полет на птици“, серията „Прозорци“ („Блокиран прозорец“, „Изгорял прозорец“, „Бял прозорец“) и „Болни столове“.
Освен възможността да се запознаят с творчеството и живота на Льошевалие служителите на БТА участваха в екипни дейности, чрез които да видят света на изкуството през погледа на детето и така да научат повече за самите себе си.
Една от поставените задачи бе упражнението „рисуване гръб в гръб“. Екипът трябваше да се разпредели по двойки, като всеки да седне така, че да не вижда партньора си, след което единият да избере някоя от композициите, без да уточнява коя, а другият да рисува, воден от насоките му. На финала всеки отбор представи пред останалите рисунките си.
Една от инсталациите от експозицията е т.нар. „Времето е спряно“, чието наименование е вдъхновено от стихотворение на френския поет Алфонс дьо Ламартин. Кураторът даде възможност на посетителите от Агенцията да изкажат своите предположения какво всъщност е изобразено според тях.
Братанова сподели, че най-характерната черта в творчеството на Льошевалие е стремежът към свобода. За творбите си авторката използва едновременно естествени и промишлени материи, сред които са гипс, дърво, стъкло, хартия, каучук, въжета и др. „При нея са много характерни дървените летви, които сама изработва“, допълни кураторът.
Тя уточни, че често при Льошевалие могат да се забележат и черни материи, каквито срещаме в сериите „Черна материя“ и „Черна дупка“.
Кураторът сподели и че децата, които посещават експозицията, се наслаждават искрено както на самата изложба, така и на поставените занимания. Галерията предлага детско ателие за деца от шест до дванайсет години.
Изненадата на срещата бе непоказваната досега инсталация „След“ от 2024 година, съдържаща двайсет скулптурни форми, издигащи се на височина от 2,5 метра. Инсталацията символизира бъдещето, в което „добрият разум ще победи“, пише Льошевалие в текста си „Синята планета“.
„Белите форми, които излизат над разрухата, са това ново светло. Имам една мечта за едно време, когато няма да има европейци, американци, китайци и всички други и че всички ще бъдем едно“, гласи още текстът. След като екипът се запозна с инсталацията, трябваше да се разпредели в групи от четирима-петима души, които да създадат собствена инсталация, наподобяваща тази на Бистра Льошевалие.
Организаторите споделиха, че на 11 октомври 2024 година предстои среща със самата Бистра Льошевалие в „Квадрат 500“ дни преди края на изложбата.
Освен с творчеството на Льошевалие екипът имаше възможност да се запознае и с инсталация, пресъздаваща разпада на обществото, наречена „Фрагментация“. Неин автор е Драгомир Костадинов – PXRN.
Яна Братанова представи пред служителите на БТА и повече информация за биографията на Бистра Льошевалие, която е родена през 1933 година в София.
След промените от 1944 година бащата на Льошевалие изчезва безследно. Тя решава да кандидатства в Националната художествена академия след сън, в който създава скулптура и баща ѝ се завръща. Приета е в началото на 1950-те години. По време на следването си е отстранена, като ѝ е отказан достъп до учебното заведение.
Успява да се дипломира през 1962 година в специалност „Скулптура“. След това заминава за Франция заедно със съпруга си Жак Льошевалие, който я подкрепя през целия ѝ творчески път.
Първата ѝ композиция е „Полет на птици“ от 1964 година. Няколко години по-късно излизат и други композиции, озаглавени „Прозорци“ („Блокиран прозорец“, „Изгорял прозорец“, „Бял прозорец“) и „Болни столове“.
През годините осъществява самостоятелни и съвместни изложби в Япония, където работи с художници като Такесада Мацутани и Садахару Хорио, членoве на японската авангардна група „Gutai“.
„Тур и ателие в изложбата на Бистра Льошевалие. Ретроспектива“ бе организирано за специалистите от дигитализацията на БТА и „Школа БТА“ по проект „Форми, изкуство в публичната среда“ с подкрепата на Столична община, Програма „Европа“ 2024 от Фондация „Мусиз“ в партньорство с Испанското посолство в София и Националната галерия. Медиен партньор на събитието е БТА.
/ИКВ/
news.modal.header
news.modal.text