site.btaСоциалните мрежи на БТА

Отдел „Социални мрежи в интернет“ е създаден през 2021 г. и поддържа шест профила на БТА в социалните мрежи – Туитър и Фейсбук на български и английски, ЛинкедИн, Инстаграм, Ютуб и ТикТок. Екипът ежедневно качва информация, умело балансирайки между бързина и качествено съдържание.

Социалните мрежи в национален и световен мащаб са полето на битката с дезинформацията. Фалшивите новини сами по себе си са предизвикателство за медиите, но в социалните мрежи те получават едно второ звучене. „Трябва да сме силни и адекватни, чрез обективна, точна и достоверна информация, да се противопоставяме на фалшивите новини. Това е предизвикателство не само за нас, но и за много медии в световен мащаб, нашата роля е огромна. БТА е не само спирка, както обявяват в градския транспорт. Тя е институция. Информационен институт“, споделя Ива Тончева, ръководител на отдела.  Росен Цаковски с харизма и нюх предлага своите нови свежи идеи, Диляна Стоянова с усет към детайла и отговорност подготвя материалите си, а Ива Тончева внимателно следи процеса и обогатява цялостното съдържание. Заедно те представят БТА в интернет пространството.

Екипът си поставя за цел да наложи агенцията в социалните мрежи като един сериозен, и достоверен източник на информация. 

Отскоро те издават и бюлетин в
https://t.ly/pD2Lm

 Социалните мрежи са тази машина, чрез която хората успяват да стигнат до съдържанието в сайта на БТА. „Всеки трети читател, а понякога дори и всеки втори открива БТА чрез профилите ни. Активността е двустранна. Читателите са активни тогава, когато и медията е активна спрямо тях.“, казва Ива Тончева.

Има много предизвикателства пред отдел „Социални мрежи в интернет“. Едно от тях е нагласата на служителите, че агенцията вече не произвежда съдържание единствено за други медии, но и за всички граждани на България и отвъд нейните граници. Много от журналистите в БТА все още се адаптират към тази промяна.

Друго предизвикателство е спецификата на самите медии. Те са много разнообразни с различна аудитория и човек трябва да е добре запознат с комуникационните канали, за да знае как най-добре да отправи  своите послания.

БТА не работи с епитети, силни прилагателни и избягва „clickbait“ заглавията, които  преобладават в сензационната журналистика и фалшивите новини. Предизвикателство е сблъсъкът между телеграфния стил на писане и този, който е нужен за привличане на масовата аудитория в социалните мрежи. Ива Тончева допълва: „Агенцията проверява своите новини през минимум два канала. Не пуска анонимна, непроверена информация, а това отнема време и когато лъжливата новина вече е тръгнала, тя много бързо успява да надбяга обективната.

На БТА може да се разчита като на проверена медия, но тя не може да се надбягва с бързината на лъжата“. Друго предизвикателство, което екипът отчита, е привличането на младите. Проучванията показват, че в сайта на БТА преобладават читатели на средна възраст, но трябва да се достигне и до младежката аудитория и тя да придобие усета да черпи информация от проверени, сериозни медии. „Разглеждам прецизността не като предизвикателство, а като възможност БТА да се открои на фона на останалите медии, които не залагат толкова на проверени източници“, споделя Диляна Стоянова.

Предизвикателства има, но в отдел „Социални мрежи в интернет“ са готови да се изправят срещу тях. Те ежедневно публикуват и в шестте социални мрежи, проверяват детайлно новините, сайта, поддържат връзка с други редакции и кореспондентите на агенцията. Елементи на импровизация се проявяват в личното творчество, което е нужно за публикациите.

Пример за това е профилът на БТА в ТикТок, който Росен Цаковски поддържа. „Нещата в ТикТок излизат от рамките на установения телеграфен стил. Новинарското съдържание се променя, когато към него прибавиш цвят и звук!“, споделя той. Ива Тончева допълва: „Новините не са писателство, те са занаят! Има точни и ясни правила. Рутината е много важна и задължителна, а когато човек овладее нещата вече може да си позволи импровизации, творчество.“ Именно в социалните мрежи това се проявява най–силно. Постовете и уводите към тях трябва така да са подбрани и написани, че да предизвикат читателя да кликне и прочете останалото. Съвсем не е рутинна работа, изисква творчество, въображение и умение да направиш един текст атрактивен, когато работиш с ясни правила. Разпределянето на времето и задачите също е екипна работа. Отделът има установен график. Най–важното за тях е откритата комуникация, чрез която достигат до баланс! Успяват да съчетаят силните страни на всеки от тях и да комуникират за по–слабите. Всичко се обсъжда, ако има промяна винаги се говори предварително и се проявява необходимото разбиране. Подхождат сериозно към отговорността си в БТА и се посвещават на работата си.  

БТА вече се стреми към повече аудиовизуално съдържание. „Хората искат да гледат нещо интересно и впечатляващо, а не чак толкова задълбочено да четат един текст. В ерата на ТикТок, Инстаграм рийлс, на кратките формати, агенцията също гради една аудиовизуална среда. Това е основната цел за развитие и перспектива за бъдещето. Следим и всички други иновации, новите платформи като Тредс, което е еквивалент на Туитър и ще заложи на изкуствен интелект. Може би това е посока, към която всички медии трябва да мислят, не само агенцията - изкуствен интелект и как той може да се използва в медиите.“, отбелязва Росен Цаковски. Ива Тончева споделя: „Нашата професия, без значение от позицията, която заемаш, се развива, тя не е застинала. Много е ценно човек да се развива с аудиторията и тенденциите. Имам много опит. Била съм в радио, правила съм телевизионни репортажи, но аз продължавам да се уча. Уча се от своите по–млади колеги. Не смятам, че знам всичко и винаги се допитвам до тях, защото те носят друг свеж поглед и принадлежат към една друга аудитория, до която БТА иска да достигне. За мен е любопитство, приемам ги като равни, а понякога се чувствам като техен ученик“.

Екип „Социални мрежи в интернет“

Ива Тончева, ръководител „Социални мрежи в интернет“. Завършила е журналистика във Факултета по журналистика и масови комуникации на СУ „Св. Климент Охридски“. Започва работа в БТА през 1990 г., като е и кореспондент на Би Би Си – Световни служби (Българската редакция на Би Би Си) до прекратяването на излъчванията през 2006 г. Между 2011 и 2021 г. работи като ПР и  комуникационен експерт. От юли 2021 г. е ръководител на социалните мрежи на БТА,  експерт по комуникации в инициативата на БТА „Български гласове за Европа“ и  .лектор в проекта „Обучение  на млади журналисти“  на Европейския парламент – България.

Росен Цаковски, младши редактор „Социални мрежи в интернет“. Завършил е журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“. 

 

Диляна Стоянова е младши редактор в отдела. Завършила е  журналистика  в СУ „Св. Климент Охридски“. И тримата изминават пътя от стажанти до редовни служители на БТА. Условията са различни, периодът и продължителността на стажа също, но накрая всички се озовават именно тук – в отдел „Социални мрежи в интернет“. „БТА има традиции в стажантството, винаги е била отворена към млади хора. Най–големият опит е стажът. Смятам, че всеки учещ журналистика трябва да види как се работи в една агенция“,  споделя Ива Тончева.

Обучение по писане и снимане в мрежата

 

Дейността на отдел „Социални мрежи“ беше представена на информационна среща - обучение за журналистите в БТА. Събитието се състоя на 24 юли 2023 г. в зала „Максим“ и бе организирано от "Школа БТА". Сред лекторите бяха старши ръководителят на „Социални мрежи“ Ива Тончева и младши редакторите Диляна Стоянова и Росен Цаковски, които направиха презентации и представиха профилите на БТА във Facebook, X (twitter), Instagram, LinkedIn и TikTok.  

Екипът даде практически съвети на колегите си за спецификата на писане и публикуване в мрежата, подборът на новините и изнесоха данни за развитието на всяка една от тях.  С най-висок процент на посещаемост от социалните мрежи на БТА е Facebook - 97%, следва X (twitter) с 1,25%, а останалите четири канала формират общо около 2,5%.  30% от потребителите на сайта на БТА идват от социалните мрежи.

Стажантката Петра Куртева представи гледната си точка на млад потребител. Тя изложи предимствата и предизвикателствата и отправи препоръки към социалните мрежи на БТА.

Специална част от обучението  бе отделена  на заснемането на  видеа за видеоемисията на агенцията. Беше показан филм за най-често допусканите грешки при заснемане на репортажи с практически съвети  в помощ на журналистите. Филмът, подготвен от "Школа БТА" и  "Студио БТА",  бе изпълнен от младши репортерката Антонина Лозанова, кореспондент отскоро във Видин.

 

Кристиана Белова, стажант „ШКОЛА БТА“, първи курс журналистика в СУ  

Избрах да започна своя журналистически стаж в БТА, защото тя е пример за качествена и обективна медия, която си служи с достоверни източници и предлага единствено истината. Харесва ми това, че се стреми да отразява събития във всяка една област и съвсем не пренебрегва културата и изкуството, което за мен е от изключителна важност. Беше много ценно да се запозная с работата в една информационна агенция и нейните специфики.

Тук имах възможност да работя както с  професионалисти с голям опит зад гърба си, така и с млади ентусиазирани хора, които тепърва поемат по пътя на журналистиката. Посещавах пресконференции, взех първото си интервю, писах материали на различни теми, работех както с историческите архиви, така и с актуалните новини. 

Смятам, че БТА учи своите стажанти на важни уроци. Задълженията включват реална практика и възможност за навлизане в истинската журналистическа дейност и динамика. Благодаря на екипа на БТА, моя ментор Гавраил Гавраилов и колегите ми за отзивчивостта и топлото отношение, което получих.  

/АП/

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:40 на 05.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация