site.btaПредставители на Болградската гимназия изнесоха доклад за постиженията на училището по време на семинар в Молдова


Директорът на Болградската гимназия „Георги Стойков Раковски“ Снежана Скорич и учителят по български език и литература и заместник-директор по учебно-методическата работа Наталия Кара взеха участие като специални гости в Републиканския семинар по български език и литература, организиран в Тараклийския лицей „Иван Вазов“ в Молдова. За семинара и дискусионните панели съобщиха специално за рубриката „БГ Свят“ на БТА от администрацията на Болградската гимназия.
Темата на семинара бе „Интердисциплинарното обучение по български език и литература: методически подходи и добри практики“. Представителите от Болградската гимназия участваха в редица панели. Директорът участва в третия панел на тема „Българските училища в Буджака“ с доклад.
„Болградската гимназия от самото си създаване е модерна европейска институция, която предлага образование на високо ниво, сравнимо с университетското“, разказа Снежана Скорич по време на панела. Според думите ѝ възпитаниците на гимназията са оставили значим отпечатък в българската история, военното дело, науката, културата и политиката. Сред тях са първият ректор на Софийския университет Александър Теодоров-Балан, генерал-полковниците Данаил Николаев и Георги Тодоров, министър-председателите Димитър Греков и Александър Малинов и други.
Тя разказа по време на панела, че през своята дълга история гимназията е преминала през редица трудности, свързани с промените в политическата принадлежност на Бесарабия. Въпреки това, по думите ѝ, традициите, създадени от учители, ученици и родители, са устояли на времето. „Училището е имало собствена печатница, библиотека с богат фонд от български и чуждестранни издания, а също така и пансион за ученици от отдалечени региони“, добави Снежана Скорич.
По време на семинара в Молдова тя подчерта, че днес Болградската гимназия съчетава исторически традиции със съвременни иновации. „Тя е културно-образователен център, в който преподават и български учители, делегирани от МОН на Република България. Учениците имат възможност да изучават български език и литература, история, обичаи и традиции, както и да задълбочават знанията си по английски и украински език“, обясни Скорич. По думите ѝ благодарение на Постановление №103 на Министерския съвет на България и Протокола за сътрудничество между образователните институции на двете страни, възпитаниците на гимназията имат възможност да продължат образованието си в български университети при облекчени условия.
По време на дискусията Скорич подчерта, че в гимназията е създадена модерна образователна среда, подкрепяща творческото развитие и гражданската активност на учениците. „Гимназията поддържа сътрудничество с различни институции и организации от Украйна и България, което дава възможност за участие в европейски проекти и получаване на грантове. В училището е внедрена система на мултикултурно образование, която е част от експериментална програма, подкрепена от Министерството на образованието на Украйна“, посочи тя.
„Признанието за Болградската гимназия се изразява чрез многобройни награди, включително грамота от кабинета на министрите на Украйна, дипломи от Държавната агенция за българите в чужбина и отличия от Министерството на образованието на Украйна“, каза Скорич. Тя добави, че училището е представяно в различни издания, а за неговата история и роля са заснети и документални филми.
В заключение тя заяви, че днес гимназията продължава да подготвя учениците за бъдещето, формирайки у тях ключови компетентности и стремеж към знание, като остава символ на българската идентичност и духовност в Бесарабия.
В същото време Наталия Кара взе участие в майсторски клас, който премина на тема „Съвременният урок по български език и литература: опит, нови практики и предизвикателства“. Тя представи иновативни методи за преподаване, насочени към повишаване на интереса на учениците към изучаването на българския език и литературата. По време на дискусията тя сподели опит от практиката си, като акцентира върху използването на интерактивни технологии и интегриране на междупредметни връзки.
Според нея ефективният урок трябва да съчетава традиционни и съвременни подходи, за да отговори на нуждите на учениците в дигиталната епоха. Тя подчерта значението на игровите елементи в обучението, които мотивират децата да бъдат по-активни и креативни. Освен това Кара представи примери за добри практики, прилагани в Болградската гимназия, сред които използването на електронни платформи за обучение и разработването на учебни материали, които отразяват както културното наследство, така и актуалните тенденции в образованието.
Както БТА писа, Болградската гимназия е първата българска гимназия от Възраждането. След Кримската война Болград и около 40 български колонии са присъединени към Молдовското княжество. През януари 1858 година делегация на българските колонии ходатайства пред княз Никола Богориди за откриване на народно училище в Болград. Съдействие на бесарабските българи оказва Георги Раковски, който по това време се намира в Яш.
На 10 юни 1858 година княз Никола Богориди издава Хрисовул (грамота) за създаването на Народно централно училище в Болград, която подробно урежда неговия статут, финансиране и управление. То трябва да е достъпно за всички колонисти, независимо от материалното им положение, преподаването по всички предмети става на български и румънски език. Финансирането на училището се осъществява от приходите на Болградската община и на други 39 общини, а управлението се извършва от Попечителски комитет от трима души, избирани с тригодишен мандат от делегати на българските колонии.
Учебното заведение е възродено през 1993 г., а през 1999 г. му е дадено името „Г. С. Раковски“.
/ЙК/
news.modal.header
news.modal.text