site.btaВ Тараклия обсъдиха проблемите на преподаването на български и румънски език

В Тараклия обсъдиха проблемите на преподаването на български и румънски език
В Тараклия обсъдиха проблемите на преподаването на български и румънски език
Снимка: БТА

Проблемите при преподаването на български и румънски език и на дисциплината „История, култура на българския народ“ (ИКТБН) обсъдиха по време на среща в Управлението на образованието на Тараклийския район. 

Учители по тези учебни предмети бяха поканени за дискусия след двудневен мониторинг на преподаването на езиците. Самия мониторинг проведе новият началник на Службата за държавната политика по въпросите на междуетническите отношения и функционирането на езиците към министерството на образованието и изследванията на Молдова Иван Думиника. 

„Основната цел на проверката е да видим отвътре всички проблеми, пред които се изправят преподавателите по горепосочените дисциплини. Да видим със собствените си очи, да усетим проблемите, които възникват по време на подготовката за провеждане на уроците и за подготовката на учениците за изпитите. Освен това, искаме да намерим отговор на въпроса: защо нашите деца на изпитите и олимпиадите по тези езици не постигат високи оценки. Двудневният мониторинг е, разбира се, кратък период, за да се разберат всички причини за проблема, но и той ни даде отговори на много въпроси“, каза пред събралите се педагози началникът на Управлението Лилия Сарсаман.

Преди да представи резултатите от мониторинга Иван Думиника подчерта основните цели на водената от него служба. 

„Това е разработване на държавна политика в областта на националните малцинства. И когато говорим за министерството на образованието, областта на моята дейност са училищата, където се преподава и на националните малцинства, и от националните малцинства. В моите задължения влиза кураторството на дисциплините, мониторинг на преподаването, на които проведохме. Такива проверки ще се правят не само в Тараклийския район, но и в други райони на републиката“, обясни на филолозите Думиника.

Според него, по време на проверката внимание е било обърнато, преди всичко, към методиката на преподаване на тези три дисциплини и към това колко добре са подготвени учениците. 

„Ситуацията в някои училища не се променя през последните години. Това показват и оценките за района за последните три години, които се понижават. Моята цел не е да обиждам или да хваля, а да покажа общата картина. Искаме да обсъдим с вас на какъв етап се намираме и как да излезем от тази ситуация“, каза представителят на молдовското министерство на просветата. 

Той добави, че посещавайки учебните заведения, може да констатира подготовка на учениците за изпита по бакалавър, а не за комуникация. „Разговаряйки с децата, стигнах до заключението, че те нямат практически езикови умения“, уточни Иван Думиника, като изреди основните проблеми, пред които са изправени учебните заведения. 

Според него, не всички класни стаи са подходящи за провеждане на обучение по един или друг език.

„Има класни стаи с голи стени, които повече приличат на бункер, отколкото на класна стая. За учениците не е създадена благоприятна атмосфера за учене на предмета - няма нито географски карти, нито портрети на писатели и така нататък. Учителят не може да предложи на ученика асоциативен ред. Нещо повече, в някои училища, дори и в градски, няма подходящо оформена класна стая за български език, въпреки че навсякъде казваме, че Тараклия е център на българите в Молдова. Надявам се, че присъстващият на срещата български консул Любомир Димов ще изпрати информационна нота до Посолството, а от там молбата за предоставяне на дидактически материали (карти на България, качествени портрети на известни личности и т.н.) ще стигне и до България“, подчерта Думиника, добавяйки, че това се отнася и за класните стаи по румънски език.

„Ще говорим с министерството на образованието на Молдова, за да предоставят и те качествени визуални дидактически материали за училищата на Тараклийския район. Нашите ученици трябва да се формират по начина - аз съм българин, но гражданин на Молдова“, каза той.

Иван Думиника отбеляза и външното състояние на някои училищни сгради в района. Едно от тях е училището в село Горна Албота. Там покривът е счупен, оградите са развалени и могат да паднат върху учениците, а „това нарушава основните принципи на безопасност на учениците. Въпросната гимназия носи имената на Светите Кирил и Методий. Тук отново се нуждаем от помощ от България.“, изтъкна той. 

Откроените проблеми включват и нивото на професионалната подготовка на учителите.

Докторът по история и председател на „Научното дружество на българистите на Молдова“ Иван Думиника стана началник на Службата за държавната политика по въпросите на междуетническите отношения и функционирането на езиците към министерството на образованието и изследванията на Молдова през ноември тази година.

/ЙК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:49 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация