site.btaЯпонският аниматор Хаяо Миядзаки триумфално се завърна в киноиндустрията

Японският аниматор Хаяо Миядзаки триумфално се завърна в киноиндустрията
Японският аниматор Хаяо Миядзаки триумфално се завърна в киноиндустрията
Снимка: АП /Крис Пицело

Хаяо Миядзаки не е само японско национално съкровище, той е международно съкровище… Творчеството му е уникално и оригинално - незаменим е. Това казва за известния аниматор пред в. "Гардиън" Сюзън Нейпиър, професор по японистика в университета "Тъфтс" в САЩ и автор на книгата Miyazakiworld: a Life in Art. Тя изследва културата на тази азиатска страна, като се надява да сглоби окончателна картина на творчеството на аниматора.

От началото на 2024 г. Миядзаки, който е на 83 години, печели едни от най-престижните награди за последния си филм "Момчето и чаплата" и отново е на гребена на вълната, въпреки че беше обявил, че се пенсионира и спира да работи. Творческият порив обаче се оказва по-силен от желанието за заслужен отдих и Хаяо Миадзаки отново сяда да рисува.

През март японецът спечели втората си награда "Оскар" - "Момчето и чаплата" грабна отличието в категорията за най-добър анимационен филм. За първи път Миадзаки получи приза през 2003 г. за продукцията си "Отнесена от духовете". Той не обича да се появява на публични места и тази година не се появи в театър "Долби" в Лос Анджелис, за да вземе лично своя "Оскар". Творецът отпразнувал сам победата, в ателието в покрайнините на Токио, заобиколен от героите си,  разказаха негови сътрудници пред медиите.

"Момчето и чаплата" спечели също "Златен глобус" и БАФТА за най-добър за анимационен филм. 

Твърди се, че това е последният проект на Хаяо Миядзаки, с който се завръща триумфално, след като за пореден път беше обявил, че оставя молива. Поне три пъти японецът казва, че спира да рисува, но преосмисля решението си, отбелязва в. "Гардиън". "Мисля, че ще се пенсионира, когато вече не може да държи молив", е мнението на Сюзън Нейпиър, цитирана от в. "Гардиън". 

През 2013 г. Миядзаки заяви, че повече няма да прави пълнометражни филми, тъй като му било трудно да изпълнява собствените си много високи стандарти. Четири години по-късно обаче от студиото "Гибли",  сред чиито съоснователи е и той, обявиха, че аниматорът се връща зад дъската за рисуване, за да направи "последния си филм, като се има предвид възрастта му". Продукцията "Момчето и чаплата" става първият му пълнометражен филм, оглавил бокс-офис класацията на Северна Америка. 

Хаяо Миядзаки и "Гибли" ще получат тази година почетна "Златна палма" на 77-ото издание на кинофестивала в Кан, като за първи път се връчва колективно отличие - на цялото студио.

Миядзаки е основният двигател на студиото, но чието създаване през 1985 г. участват колегата му Исао Такахата, който почина през 2018 г., както и продуцентът Тошио Судзуки. "С "Гибли" японската анимация може да се разглежда като едно от големите киноприключения между традицията и модерността", обявиха организаторите на форума в Кан, който започва на 14 май и ще продължи до 25 май. 

"Порко Росо", "Принцеса Мононоке", "Отнесена от духовете", "Моят съсед Тоторо"... Все емблематичните филми на "Гибли", смятани и за шедьоври. Точно те през последните четиридесет години помогнаха на анимацията да заеме полагащото й се място в киноиндустрията. 

Тази година японският аниматор беше включен от списание "Тайм" и в списъка на 100-те най-влиятелни личности на света - доказателство, че е изключително актуален и продължава да бъде вдъхновение за режисьори по целия свят,  отбелязва изданието. 

Четири десетилетия Миядзаки е ангажиран със създаването на смислено, културно значимо съдържание, като отхвърля използването на изкуствен интелект в работата си, отбелязва "Тайм".

От първия филм на студио "Гибли" - "Замък в небето" (1986 г.), до "Момчето и чаплата" (2023 г.), влиянието на твореца върху начина на разказване на истории е изключително силно, отбелязва изданието. В Япония 95 на сто от хората на възраст между 16 и 69 години казват, че са гледали поне един от филмите на Хаяо Миядзаки - пътешествия във фантастични светове със странни същества и невероятни места. Неговите истории са основани на житейския му опит - видял ужасите на войната, аниматорът е пацифист и това ясно личи в творчеството му.

Филмовите критици почти единодушно са на мнение, че повечето от филмите на Миядзаки са част от златния фонд на световното анимационно изкуство, информира АФП. След толкова отличията тази година Хаяо Миядзаки не изключва възможността да направи още един филм, дори ако следващият му проект е късометражен, а не пълнометражен.

Студио "Гибли" има и силно влияние върху аниматорите в САЩ, особено при продукции на "Дисни",  за които се смята, че са  вдъхновени от начина на рисуване на Хаяо Миядзаки. Смята се, че неговата работа е вдъхновение за създаването на филми като "Атлантида: Изгубената империя" (2001), "Уол-И" (2008), "В небето" (2009) и "Лятното приключение на Лука" (2021). Освен това "Отнесена от духове" (2001) и "Ходещият замък на Хоул" (2004) вдъхновиха филма на "Дисни" от 2019 г. "Тайната на Коко", отбелязва сп. "Тайм".

След толкова отличия тази година, Хаяо Миядзаки не изключва възможността да направи още един филм, дори и следващият му проект да е късометражен, а не пълнометражен.

 

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:29 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация