site.btaФилмът "Май, декември" е знаковият отсъстващ в номинациите за наградата „Дарил Ф. Занук"

Филмът "Май, декември" е знаковият отсъстващ в номинациите за наградата „Дарил Ф. Занук"
Филмът "Май, декември" е знаковият отсъстващ в номинациите за наградата „Дарил Ф. Занук"
Чарлз Мелтън, Тод Хейнс и Джулиан Мур (от ляво надясно) по време на снимките. Снимка: АП/Francois Duhamel, Netflix via AP

През изтеклата седмица Гилдията на продуцентите в САЩ обяви номинациите си за голямата награда „Дарил Ф. Занук". Сред десетте номинирани кино продукции отсъства красиво заснетият филм на реждисьора Тод Хейнс „Май, декември“.

„Май, декември“ е петият филм, в който Хейнс работи с Джулиан Мур и поредният, вдъхновен от действителната история на американската учителка Мери Кей Летурно. Безспорно сред филмите, интерпретирали живота на Летурно, най-успешен е британският „Записки по един скандал“, чийто сценарий е основан на едноименния роман на Зоуи Хелър. През 2006 г. „Записки по един скандал“ струва на създателите си 15 млн. щатски долара, а в противоречивите роли влизат Джуди Денч, Кейт Бланшет, Бил Най.

Няколко години по-късно подобен сюжет струва 20 млн. щатски долара. Триото на ключовите актьори включва – освен музата на Хейнс Джулиан Мур – Чарлз Мелтън и Натали Портман. За разлика от британския си „близнак“ „Май, декември“ залага на сдържаност, естетика и недоизказаност. Експресивността, която показва Кейт Бланшет на екрана, тук е грижливо избягвана. Това обаче носи със себе си и някои недостатъци, отбелязва „Гардиън“ в рецензия през май 2023 г., веднага след премиерната прожекция на филма на кинофестивала в Кан. Липсват сцени и спомени, които биха били ключови за сюжета и важни за зрителя, независимо от приятната за гледане „дисфункционална кралица“ – героинята на Джулиан Мур.

Хладен и прецизен режисьор, Тод Хейнс избягва и моралното осъждане, и битовите подробности. И това, оказва се, е проблематично. Скандалът от миналото е интерпретиран през спомените на героите - няма един скандал, а множество различни травми от скандала. Историята не представя разбираема морална дилема или безспорен източник на злина като тази в номинираните за голямата награда на Гилдията на продуцентите филми – „Опенхаймер“, „Убийците на цветната луна“, „Зона на интерес“, „Анатомия на едно падане“, нито предлага главозамайващо комедийно забавление и зрелищно заснемане като „Барби“ и „Клети създания“. Засега „Май, декември“ не носи и главозамайващи приходи.

Филмът на Тод Хейнс все пак беше отличен от Американския филмов институт, а Чарлз Мелтън има няколко награди за трудната си роля на пораснало дете съпруг. Натали Портман, която не само играе във филма, а е и един от изпълнителните му продуценти, засега не получава значим приз за играта си въпреки позитивните критически отзиви. Филмът с Портман и Мур има качества, но и специфики и е далеч по-труден от друг „болезнен" проект с Джулиан Мур в главната роля, нискобюджетния „Все още Алис“. През 2014 г. изпълнението на Мур, както и тези на Алек Болдуин, Кристин Стюарт и Кейт Босуърт, изстреляха трагедията на диагностицирана с ранен Алцхаймер университетска преподавателка на върха. За „Май, декември“ обаче е невъзможно да предизвика подобни адмирации. В сравнение с него противоречивият живот на композитора Ленард Бърнстейн в „Маестро“, номиниран за голямата награда на Гилдията на продуцентите, предлага много по-лесен за възприемане от зрителите сюжет. Филмът на Брадли Купър излезе по кината през ноември и приходите му досега са около 500 000 долара. „Маестро“ обаче има нещо, което „Май, декември“ не притежава – безспорен гений, потенциал за добри продажби за дълъг период от време и липса на противоречия, които да смутят зрителите.

 

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:47 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация