site.btaБлагодарение на техническите достижения на епохата Айфеловата кула се превръща в първия модерен паметник

Благодарение на техническите достижения на епохата Айфеловата кула се превръща в първия модерен паметник
Благодарение на техническите достижения на епохата Айфеловата кула се превръща в първия модерен паметник
Снимка: АП/Themba Hadebe

На 27 декември т.г. се навършиха сто години от смъртта на първия световноизвестен инженер – Гюстав Айфел (1832-1923). Днес широката публика свързва името му с един от най-посещаваните културни обекти в света – Айфеловата кула, построена между 1887 и 1889 г. за Световното изложение в Париж и в същото време отбелязваща 100 години от Френската революция. Но „Желязната дама“ е много повече от това – тя е мащабен инженерен проект, „едновременно безполезна, незаменима и героична“ според философа Ролан Барт, символ на един нов век.

„Ние дължим на този истински водач на индустрията, изпреварил времето си, огромно архитектурно наследство на няколко континента, мостове, гари, фарове“, написа в. „Фигаро“ по повод годишнината от смъртта на Айфел. Нововъведенията на французина спомагат за развитието на инженерните науки. На върха на своята 324-метрова кула Айфел инсталира метеорологична станция, която има за цел да събира данни за движението на ветровете. Не на последно място – желязното съоръжение е сглобено за рекордно кратко време, но по време на строежа няма нито един смъртен случай. Това също е невероятно постижение за времето си предвид изключителната височина.

Желязната кула в стил ар нуво е трябвало да бъде разглобена и бракувана през 1909 г. Някои от видните интелектуалци на епохата като Ги дьо Мопасан и Александър Дюма-син са губили търпение да я видят съборена, описвайки я като ненужно и чудовищно оскърбление. Днес кулата е доказателството за настъпващия интелектуален авторитет на технологичните професии.

Гюстав Айфел конструира и носещия скелет на прочутата Статуя на свободата (1886). Символът на Ню Йорк е произведение на изкуството, но реализацията му би била невъзможна без новите технологии и достиженията на 19-и век. Реализацията на един от най-големите и тежки строителни обекти – Панамския канал, свързващ Тихия и Атлантическия океан, пък би била невъзможна без все по-еманципиращата се фигура на инженера. Панамският канал по първоначални намерения е трябвало да бъде построен именно от компанията на Айфел. Оттеглянето на прочутия французин е следствие от Панамския скандал – спор и обвинения за злоупотреба с финансови средства.

Айфел не е само брилянтен строител, но и предприемач визионер, коментира „Гардиън“ по повод „годината на Айфел“. Конструкторът на прочутата кула е истинско „дете“ на 19-и век и на индустриалната революция, която постепенно налага фигурата на строителния инженер като все по-независима. Всяка сграда и съоръжение се превръщат в демонстрация на технологичните възможности. През 20-и век подобен на Айфел визионер е Хърбърт Хувър – минен инженер, избран за 31-вия американски президент, участвал в създаването на едно от големите строителни постижения на миналия век, Хувър Дам. Все по-успешната реализация на инженерите предприемачи налага формата на небостъргачите - знакови за съвременните проспериращи градове. Ефективният проект на компанията на братята Старет – Емпайър Стейт Билдинг, построен между 1930 и 1931 г., все още е един от символите на Ню Йорк.  

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:35 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация