Кольо Колев, директор на дирекция "Информационни системи и аналитична дейност", в интервю за БТА:

site.btaНовите информационни системи в Агенция "Митници" спестяват средства на бизнеса и улесняват търговията

Новите информационни системи в Агенция "Митници" спестяват средства на бизнеса и улесняват търговията
Новите информационни системи в Агенция "Митници" спестяват средства на бизнеса и улесняват търговията
Снимка: Агенция "Митници"

Опростяванията вследствие на новите информационни системи в Агенция "Митници" спестяват около 9 млн. лева годишно разходи за труд за икономическите оператори. Това съобщи в интервю за БТА Кольо Колев, директор на дирекция "Информационни системи и аналитична дейност" в Агенция "Митници" по повод постигането на пълна дигитализация на процесите по митническо оформяне на внос, износ и транзит.

По думите му около 20 000 предприятия в България внасят стоки от трети страни, около 10 000 български предприятия изнасят стоки за трети страни (извън Европейския съюз), 45 000 са субектите, които са регистрирани за използване на електронните системи на Агенция "Митници", като от тях 90 процента са икономически оператори, тоест фирми. 

"Информационните системи осигуряват 100 процента наличност на услугите, включително тогава, когато внедряваме нови версии на информационните системи за потребителите, няма прекъсване на предоставянето на услугата. Това е важно за икономическите оператори, защото знаете, че всяка една вносна или износна операция е свързана с реална логистика, която се планира предварително. Когато информационните системи на Агенция "Митници" работят без прекъсване, няма престой, няма загуби, които да бъдат реализирани от търговския сектор. Нашите изчисления показват, че ако 1 процент от астрономическото време не работят информационните системи, това води до 1 милион евро годишна загуба, така че това са спестени средства за бизнеса", обясни той.

Кольо Колев съобщи още, че 60 на сто от компаниите смятат, че новите информационни системи водят до опростяване на процедурите и облекчаване на условията за правене на бизнес у нас.

Следва пълният текст на интервюто: 

- Как се осъществи във времето проектът за дигитализация на процесите по митническо оформяне на внос, износ и транзит?

- Работното име на проекта е "Надграждане на основните системи на Агенция "Митници" за предоставяне на данни и услуги - БИМИС (фаза 3)". Той започва със сключване на административен договор между Оперативна програма "Добро управление" и Агенция "Митници" на 29 ноември 2021 г. и приключва на 31 декември 2023 година. Към днешна дата са изпълнени в пълен обем всички дейности, които са предвидени.

В обхвата на проекта се дигитализират основните процеси по внасяне, изнасяне и транзит от митническата администрация. Успешно са синхронизирани Системата за контрол на вноса - фаза 2 - уведомление за пристигане, митническа автоматизирана система за изнасяне, надграждане на митническата информационна система за транзит, както и системата за внос.

Актуализиран е вътрешният модул за анализ на риска, надграден е складът за данни, интегрирано и изградено е единно техническо решение за изграждане на Disaster Recovery Center.

Следва да се отбележи, че Агенция "Митници", както и останалите митнически администрации на държавите членки, изпълняват ИТ програма, свързана с най-голямата митническа реформа във възприемането на нов Митнически кодекс на Съюза.

Изпълнението на ИТ частта на тази митническа реформа се регулира от работна програма, която е приета от ЕК, и многогодишен стратегически план за изпълнение на информационните системи.

В плана са синхронизирани периодите на внедряване, като те са или на една дата от всички държави едновременно, или за определен конкретен период. За радост на България, всички ангажименти, които имаме по отношение на Многогодишния стратегически план, са изпълнени навреме. Успешно работим и сме запазили оперативната съвместимост, както и необходимото ниво на мрежова и информационна сигурност между информационните системи на Агенция "Митници" и централните компоненти на Европейската комисия. 

- Кои бяха предизвикателствата при изпълнението на този проект? 

- Предизвикателствата са основно свързани с обхвата на дейностите. Има много дейности, които трябва да бъдат изпълнени едновременно. В тези проекти има много заинтересовани страни, които участват - служителите на Агенция "Митници", търговският сектор, който трябва да бъде в състояние да използва тези информационни системи, и екипът на Генерална дирекция "Данъчно облагане и митнически съюз".

За да синхронизираме усилията така, че накрая да получим информационни системи, които могат да бъдат използвани от всички страни, сме предприели обучения на митническите служители и на търговския сектор.

Направили сме тестови полигон, на който икономическите оператори да могат да тестват функционалностите на новите информационни системи. Организирахме сесии за обучение на икономическите оператори за работа с новите информационни системи. Публикувахме достатъчно рано технически спецификации за информационните системи, за да могат фирмите разработчици да разработят необходимия на икономическите оператори софтуер.

Успешно изпълнихме тестовете за съответствие между българската митническа администрация и Европейската комисия, които бяха разделени на 4 етапа. Първоначално има вътрешни тестове на Агенция "Митници", след това тестове, които се провеждат от Агенция "Митници" в среда на Европейската комисия - това е подготовка за същинското изпълнение. На третия етап са тестове между Европейската комисия и между българската митническа администрация, и на четвъртия етап се тества съвместно между българската митническа администрация, Европейската комисия и друга държава членка или други държави членки. 

Всички тези дейности завършиха успешно и в резултат успяхме при внедряване на информационните системи да стигнем възстановяване на нивата на нормалната си производителност в рамките на 2-3 работни дни от датата на внедряване на новата версия на информационната система. 

- Ясно е, че като предимство се премахват хартиените документи и процесите се улесняват, може ли да кажете какви спестявания ще бъдат направени, например като разходи за труд?

- Правили сме подобни анализи и мога да кажа, че след въвеждането на новите версии на информационните системи за внос, износ, транзит, завърши на 100 процента дигитализацията на тези процеси в Агенция "Митници", тоест тези митнически процедури се изпълняват само в дигитална форма.

Хартията е забранена за използване по отношение на тези митнически процедури с член 6 на регламента 952. Около 20 000 предприятия в България внасят стоки от трети страни, около 10 000 български предприятия изнасят стоки за трети страни, тоест извън Европейския съюз, 45 000 са субектите, които са регистрирани за използване на електронните системи на Агенция "Митници", като от тях 90 процента са икономически оператори, тоест фирми. 

Информационните системи осигуряват 100 процента наличност на услугите, включително тогава, когато внедряваме нови версии на информационните системи за потребителите, няма прекъсване на предоставянето на услугата. Това е важно за икономическите оператори, защото знаете, че всяка една вносна или износна операция е свързана с реална логистика, която се планира предварително.

Когато информационните системи на Агенция "Митници" работят без прекъсване, няма престой, няма загуби, които да бъдат реализирани от търговския сектор. Нашите изчисления показват, че ако 1 процент от астрономическото време не работят информационните системи, това води до 1 милион евро годишна загуба, така че това са спестени средства за бизнеса.

Опростяванията, които са вследствие на новите информационни системи, водят до спестяване на 58 000 човекодни в годината, което е около 9 милиона лева икономия от разходи за труд.

- Как фирмите посрещат тези новости? Лесно ли ще се адаптират към тези процеси на дигитализация и на модернизация?

- За радост икономическите оператори приветстват дигитализацията на основните митнически процеси, която е факт благодарение на последователните усилия, които полагаме. За нас е важна също оценката на икономическите оператори. Тук е важно да спомена, че 60 на сто от компаниите смятат, че новите информационни системи водят до опростяване на процедурите и съответно до облекчаване на условията за правене на бизнес в нашата държава в ролята й както на отправно, така и на получаващо, така и на транзитно митническо учреждение.

Това е двустранен процес и много разчитаме на бизнеса по време на процеса на тестване на информационните системи да ни служи като коректив и да ни подсказва евентуални подобрения, които могат да бъдат направени във функционирането им.

Целта е да бъде подпомагана както дейността на законния бизнес, така и на Агенция "Митници" при изпълнение на контролните й функции.

Първоначалното обучение по отношение на икономическите оператори вече приключи и след първоначалния стрес от внедряването в рамките на два работни дни възстановихме напълно нивата на вносни, износни и транзитни операции, които среднодневно се изпълняват от българската митническа администрация. 

- Казахте, че България се е справила успешно с внедряването на тези системи и навреме. Но все пак как стоим спрямо останалите европейски страни по отношение на тези процеси?

- България е сред първите седем държави от Европейския съюз, внедрили фаза 5 на транзита, като през 2024 година се очаква още 19 държави да се присъединят към новата транзитна система, в това число Унгария, Гърция, Холандия и Турция.

Разбира се, ние поддържаме добри отношения с нашите съседи, имаме регулярни срещи с турската митническа администрация например. На всяка една от тези срещи сме заявявали желание и готовност да съдействаме както по отношение на процесите за реализация на транзит фаза 5, така и по време на изпълнение на международните тестове.

- Считате ли, че чрез въвеждането на новите системи ще се улесни и развие търговията, и фирмите ще бъдат стимулирани да работят по-добре в услуга на потребителите?

- Убеден съм, че ще бъде така. Когато създадете условия на икономическите оператори да извършват повече дейности с един и същи персонал или същия обем с по-малко персонал, това води до общо намаляване на стойността на услугата, води до повишена конкурентоспособност на самите икономически оператори и на икономиката като цяло. 

И, разбира се, това ще рефлектира и върху услугата, която се предоставя на крайния потребител както като цена, така и като качество. 

/ЦМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:55 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация