Германският медиен експерт Себастиан Турнер в интервю за БТА:

site.btaОбезлюдяването е най-голямото предизвикателство пред регионалната журналистика

Обезлюдяването е най-голямото предизвикателство пред регионалната журналистика
Обезлюдяването е най-голямото предизвикателство пред регионалната журналистика
Снимка: Личен архив на Себастиан Турнер

Обезлюдяването е най-голямото предизвикателство пред регионалната журналистика. Чудесно решение е, ако един издател започне дигитална дистрибуция и направи продукта си достъпен за тези, които са напуснали родните си места, заяви в интервю за БТА Себастиан Турнер, медиен експерт в Германия и основател на медията Table-Media.

Себастиан Турнер е роден през 1966 г. в Клаустал-Целерфелд, Германия. Той започва професионалния си опит в медиите като основател - през 1985 г. той стартира Medium, днес водещото списание за журналисти в Германия. Преди това той създава ученически вестник в неговата гимназия, който е отличен като най-добър в Германия. Като главен изпълнителен директор той превръща международната комуникационна агенция Scholz & Friends в най-голямата мрежа от независими агенции в Европа. Той е инициатор на водещата световна научна конференция Falling Walls. По времето, когато е издател и акционер във вестника Tagesspiegel, той изгражда вертикална дигитална екосистема и изданието става водещата столична новинарска организация в Германия, преминавайки от четвърта на първа позиция с най-добър тираж от всички германски ежедневници. Турнер има диплома от Университета "Дюк", САЩ и е почетен професор в Университета по изкуствата в Берлин.

В интервю за БТА той разказа повече за предизвикателствата пред регионалната журналистика и работещите практики на медиите в Германия.

 

По какъв модел работи Table-Media?

- В Table-Media имаме журналисти на постоянен трудов договор, които получават месечната заплата и отговарят за сглобяването на информацията, за да сме сигурни, че ще има краен продукт. Те си сътрудничат и с журналисти на свободна практика, които допринасят за разнообразието на съдържанието. В една медия е най-хубаво, когато има комбинация и от двете - да имаш стабилност, но и нови импулси.

 

Кое е по-трудно за правене – регионалната или националната журналистика?

- Ако го правиш правилно и двете са лесни, но ако го правиш погрешно, определено ще е трудно. Винаги е по-добре, ако имаш истинска страст към темата, ако си всеотдаен и любопитен човек за случващото се в твоя регион. Когато на един човек не му пука, то по-добре да не се занимава с регионална журналистика.

 

Смятате ли обезлюдяването за предизвикателство пред регионалната журналистика?

- Това е най-голямото предизвикателство в днешно време. Живях 10 години в бавно обезлюдяващ се регион в Германия – там имаме същия проблем, вероятно не в степента, в която го имате в някои части на България, но там почти не се намират млади мъже и жени. Например, доброволната пожарна вече не съществува, защото младите мъже работят на други места през делничните дни. Ако пожарът не се случи през уикенда, имаме проблем.

Съсредоточаването върху предизвикателствата, които създава обезлюдяването, е очевидно нещо. Ако един издател започне дигитална дистрибуция и направи продукта си достъпен за тези, които са напуснали родните си места, е чудесно решение. По време на лекция, която водих в Софийския университет, имаше немски мениджър, който беше напуснал Германия, защото вече живее в София. Той чете местния бюлетин от окръга, в който е израснал. Не очаквах това доказателство за случая да е в залата тогава, но то дава валиден индикатор.

 

Голям проблем в част от регионалните медии в България е, че те обслужват частни интереси. Това наблюдава ли се и в Германия и критично ли е обществото там към нещата, които чете?

- Ако сте в съществуващо новинарско издание, което е твърде свързано с политиците или с бизнеса в региона, трябва да внимавате с това. Големите общества във Франция и Южна Корея имаха ситуация, в която дори националните медии бяха твърде близки с интересите на индустрията и с политическите групи.

Ако съществуващите медии не са независими, това е огромна възможност да стартирате нови независими такива. Заради възможностите, които ни предоставят технологиите, цената за навлизане на пазара е почти нулева. Независим човек, група от двама или трима могат да започнат нов местен вестник само от своя смартфон или компютър. Това би било невъзможно в миналото – тогава трябваше да се използват услугите на печатница, да има доставка на хартия и гигантска дистрибуторска мрежа. Това щеше да струва много скъпо още преди първият физически вестник да пристигне в ръцете на вашия читател. Възможността е невероятна за следващото поколение журналисти. Разбира се, дори и в такъв случай трябва да се получават доходи и да се намерят начини за печелене на пари, но това е много по-малко предизвикателство, отколкото е било в миналото. Ако съобщите на обществеността „ние сме независими“, може дори да измислите нови модели на доходи и да кажете, че това не е абонамент, а е клуб. Така вашите читатели ще се чувстват поддръжници на голяма идея.

Мисля, че няма място на света без хора, които не могат да мислят критично - може би са мълчаливи или колебливи. Ако им предложите за малко пари, да речем за еквивалента на две кафета, да се абонират за вашето съдържание, то със сигурност ще ги спечелите.

/ВД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:47 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация