site.btaРегулирането на нивата на холестерола може да е ключ към подобряване на лечението на рака, сочи проучване

Снимка: Pixabay

Регулирането на нивата на холестерола може да помогне за повишаване на ефективността на лечението на рака, съобщи електронното издание „Медикъл експрес“, позовавайки се на датски учени.

Изследователи от университета в Орхус са направили откритие, което може да подобри лечението на рака и на редица други заболявания.

„Идентифицирахме нов механизъм, който може да регулира ключов имунен път в борбата с рака. Tова ни дава по-дълбоко разбиране как да активираме собствената защита на организма срещу болестта“, каза професор Мартин Ролсгор Якобсен от катедрата по биомедицина, който е един от авторите на изследването.

Учените се фокусират върху така наречения протеин STING. Той е важен елемент за защитата на имунната система срещу раковите клетки. Чрез контролиране на нивата на холестерола изследователите успяват да подобрят функцията на този протеин. По този начин откриват нов метод за засилване на естествената защита на организма срещу рака.

Ефективното лечение на заболяването зависи от силата на имунната система на пациента и от това доколко тя може да бъде подсилена, за да убива раковите клетки.

Според Якобсен лечението изисква комбинация от стратегии. Локално се предизвиква имунно активиране в тумора, привличат се Т-клетки и се стимулира по-широко активиране на имунните клетки. И именно тук новият механизъм предоставя нови възможности.

„Протеинът STING е обещаващ за лечението на рак, но все още не сме открили как да го активираме в клиничен контекст. Нашето изследване предлага нов подход за повишаване на активността му, като това ни дава още един начин да използваме естествената защита на организма срещу рака", допълни той.

Изследването е сътрудничество между изследователи от университета в Орхус и университета в Олборг. Специалистите, които работят по него, са от областите на имунология на рака и молекулярна биология. Комбинацията от различни дисциплини е от решаващо значение за свързването на нивата на холестерола с имунните реакции при рак.

„Нашето откритие е пряк резултат от обединяването на усилията на експерти от различни области. Сътрудничеството създаде уникално разбиране как можем да се борим по-ефективно с рака", каза Якобсен.

Откритието за това как холестеролът влияе върху протеина STING играе роля и в борбата с редица други заболявания.

„Благодарение на новите открития за протеина STING сега е по-вероятно да бъдат разработени редица нови лекарства срещу различни заболявания“, каза професор по молекулярна биология Сьорен Рийс Палудан.

Това включва автоимунни и невродегенеративни заболявания, при които имунната система също играе решаваща роля.

Изследването е публикувано в списание  „Нейчър къмюникейшънс“ (Nature Communications).

Към 01:13 на 20.05.2024 Новините от днес