site.btaТодор Рабаджийски и Робин Феникс Уайтхаус правят изложба за омарите

Тодор Рабаджийски и Робин Феникс Уайтхаус правят изложба за омарите
Тодор Рабаджийски и Робин Феникс Уайтхаус правят изложба за омарите
Плакатът на събитието. Снимка: Организаторите

Тодор Рабаджийски и Робин Феникс Уайтхаус разглеждат преосмислянето на омара през вековете и как маркетингът създава определен образ, който се превръща в аналогия на настоящето. Това се случва в изложбата „Омар и скарида на моята чиния, надувайте, момчета, да стане на парчета“, която ще бъде представена в столичната галерия Swimming Pool от 16 май до 27 юни, съобщават домакините на събитието. 

Те уточняват, че на 18 май артистите ще присъстват в галерията за отбелязването на Европейската нощ на музеите. „Омар и скарида на моята чиния, надувайте момчета да стане на парчета“ е дългосрочен проект, който започва преди три години и се занимава с културата и променящата се икономика, отнасящи се към образа на омарите – дали като храна за богати или бедни, консумирани тържествено или разчленени с прибори за хранене преди поредния делови разговор“, казват от екипа. 

Те допълват, че индустриалното развитие в началото на XX век постепенно води до широкото разпространение на омарите и подобряването на техния „статус“. „С навлизането на железниците и консервирането на храна стават възможни уловът на омари и тяхното транспортиране до вътрешнотериториални градове, а с това и консумирането им извън кръга на крайбрежните общности, за които животното е ежедневна и достъпна храна. Артистите поставят фокус именно върху вноса и износа в търговията, които повлияват на положението на омара в съвременната култура“, разказват организаторите.

По думите им „Част 3: Транспорт“ включва широк спектър от артистични медии – от скулптура, живопис и видео до инсталация, изградена от физическото присъствие на омарa. „Картини и принтове представят донякъде романтизираната хронология на животното с референции към история на изкуството, за да достигнат до хипотетичните му изобразявания в бъдеще. В същото време алуминиеви отливки ни отпращат към инструментите, подпомогнали промяната в позицията на обекта: консервните кутии, промишлеността и транспортните механизми, благодарение на които милиони омари се разпространяват по целия свят“, отбелязват още те.

За изложбата си в Swimming Pool артистите събират пластмасови каси за риба от пристанища в Нидерландия, в които алуминиевите скулптури са пакетирани и транспортирани в микробуси из Европа, за да бъдат изложени с 50 кг остатъци от омари от престижен нидерландски ресторант. Съхранявани от Робин на работното му място и след това замразени в ателието, заедно с артистите те поемат към София в препълнените им куфари, допълват още от екипа. И уточняват, че „Част 1“ и „Част 2“ на проекта присъстват под формата на видеа, документирали действия от предишните изложби – „Част 1: Уловът“ е показана в Laak Club, Хага (Нидерландия) през 2021, където артистите инсценират изваждане на порцеланови омари от дълбините на морето, а в „Част 2: Пазарът“, представена в TRIXIE, Хага през 2022, разиграват размяна и продажба на омари на рибен пазар.

/ВСР

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:59 на 20.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация