site.btaЗа съжаление, понякога имаме един доминантен подход в театъра, каза драматургът Александър Мануилов

За съжаление, понякога имаме един доминантен подход в театъра, каза драматургът Александър Мануилов
За съжаление, понякога имаме един доминантен подход в театъра, каза драматургът Александър Мануилов
Снимка: Кореспорндент на БТА в Шумен Антоний Димов

Театралният пърформанс „Решението“, изграден по текст на драматурга Александър Мануилов, ще бъде представен в първия ден на фестивала „Друмеви театрални празници“. Може да се види на камерната сцена на Драматично-кукления театър „Васил Друмев“ в Шумен. Участват актьорите Василия Дребова, Явор Костов-Йондин, Емилия Тончева.

„За четвърти път съм в Шумен. Първите два пъти бях с текст, третия - задочно, защото не успях да присъствам, а сега съм в града с представление за фестивала“, заяви за БТА Мануилов.

„В „Решението“ разглеждаме темата за вътрешната корупция и за това какво се случва в едно общество, когато изпаднеш в позиция на война. Нищо общо няма с изборите за парламент или с европейските избори. Това са наши вътрешни решения, които довеждат до случвания в далечна перспектива. Не е свързано с политика. Не се занимаваме с нито една политическа обстановка в света днес", отбеляза Мануилов. „След първите представления в София зрители и критици често ми казваха - много приятно е направено - и аз си мисля, че това е постижение, да можеш да работиш по тежки теми като корупцията или войната и да го направиш приятно“, добави Александър Мануилов.

На въпрос на БТА как се постига този ефект, с дистанциране или с опрощаване на корупционните актове, практики и ситуации, театралът отговори: „По-скоро с интерналиризиране, с опит да се поставиш на мястото на човек, който трябва да вземе едно или друго решение и да видиш как би го направил ти. И когато по този начин го интернализираш, успяваш да разбереш, че всъщност решението никога не е толкова лесно, никога не е черно или бяло. Имаш много опции, но времето за вземане на решение е ограничено“.

За пърформанса „Решението“ Александър Мануилов добави: „Това не е психологически театър, не е и класически театър, това е едно перформативно случване, което въвлича публиката като главен персонаж, като участник в нещата. Съвсем по различен начин разглеждаме и театралното пространство и време. Струва ми се, че различните теми дават различни възможности, за различни форми. Спектаклите, пърформансите, които може да видите по моя драматургия, формално са доста различни, сподели още Александър Мануилов.

На въпроса каква драматургия е срещал в селекцията на театралния фестивал в Шумен, Мануилов отговори: „Различна, но трябва да се отбележи, че през годините е имало превес на класическа драматургия, на тип по-психологически текстове. Разбира се има и изключения, но има един традиционализъм, който е разпознаваем. Не е проблем само на Шумен, а е общонационален проблем. По-принцип театърът е консервативен. Много е трудно да създадеш театрален контекст, в който хората да се чувстват добре, от това, че има различни подходи. Аз мисля, че това е истински богатата култура, която можем да видим в Германия, Франция и Англия, където хората са наясно, че техният метод не е единствен, че той съжителства с други, че това е богатството на театралното. В театъра у нас има много силна нагласа, че нещата трябва да се случват по един начин, а възможността да поднасяме различни неща на публиката, е единствено положителна страна“. За съжаление, понякога имаме един доминантен подход в театъра и той иска да се наложи над всички останали, обобщи Александър Мануилов.

 

 

/БИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:24 на 02.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация